Is 728 keer bekeken

Responsive website maken: 5 handige tips

De keuze om een responsive website te maken is bijna altijd goed. Het draagt immers bij (als je het goed doet) aan een betere gebruikerservaring voor mobiele bezoekers. In de praktijk zie ik wel eens dat het responsive design niet helemaal zijn doel bereikt. De bezoeker kan niet makkelijk en snel de nodige informatie vinden, wordt afgeleid door pop-ups en/of er is sprake van een trage laadtijd. En dat is jammer, want het kost u conversie en dit kunt u (deels) voorkomen door rekening te houden met onderstaande tips.

Tip 1: Afbeeldingen optimaliseren
Gebruikt u veel afbeeldingen op uw website? Dan is het verstandig om deze ook op uw mobiel te testen. Vaak worden de grote afbeeldingen niet correct geschaald, waardoor de presentatie van uw website niet professioneel oogt.
Ook wordt regelmatig gezien dat banners met tekst op een desktop goed oogen, maar op een mobiel niet. De tekst is (net) te lang voor een scherm van een mobiele telefoon, waardoor de woorden over elkaar heen vallen.
Probeer afbeeldingen altijd zo compact mogelijk op uw website te plaatsen. Grote bestanden vragen meer laadtijd en zeker bij mobiele bezoekers is dit ‘killing’.

Tip 2: Vereenvoudig de navigatiestructuur
Een van de belangrijkste kenmerken van een mobiele website is een duidelijke en functionele navigatie. Probeer submenu’s (zoveel mogelijk) te voorkomen, deze werken op een mobiel niet gebruiksvriendelijk.
Plaats de zoekfunctie prominent in beeld. De meeste mobiele bezoekers komen naar uw website met één doel voor ogen; ze willen geen tijd verspillen in het vinden van de nodige informatie, ze gebruiken een trefwoord in de zoekfunctie en klikken op de pagina die ze nodig hebben.
Mobiele bezoekers zijn vaak op zoek naar de contactgegevens. Het helpt om deze gegevens op uw homepage en in uw navigatie menu te vermelden.

Tip 3: Gebruik geen pop-ups op mobiel
Pop-ups leiden uw mobiele bezoeker af. Soms kan het zelfs zorgen voor irritatie, waardoor uw bezoeker afhaakt en zijn zoektocht vervolgt op andere websites.
Wilt u toch pop-ups tonen? Dan is het verstandig om het formaat van de pop-ups aan te passen naar het apparaat van de gebruiker. Ook de klikbuttons dienen goed bruikbaar te zijn op een mobiel.

Tip 4: Minder is meer
Op een mobiele telefoon gaat de bezoeker vaak geen lange teksten lezen. Door de tekst lekker kort te houden en to-the-point termen te gebruiken, kunt u de mobiele gebruiker snel voorzien van de nodige informatie.
In de praktijk zien we vaak dat mobiele gebruikers al snel beginnen met scrollen over de pagina. De pagina wordt als het ware ‘gescand’ en zo wordt bepaald of deze over relevante informatie beschikt. Door korte en bondige koppen te gebruiken met de belangrijkste zoektermen, kan de bezoeker sneller zien wat uw bedrijf te bieden heeft.

Tip 5: Call-to-action buttons
Uiteindelijk draait het (bijna) altijd om conversie. Het zou dan ook een gemiste kans zijn, wanneer de bezoeker ‘op zoek moet gaan’ naar uw contactformulier, bestelbutton of iets dergelijks. Duidelijke, herkenbare buttons zijn dan ook onmisbaar in het responsive design.
Weet u niet zeker welke button het beste aanspreekt? Ga dit dan testen, bijvoorbeeld door verschillende formaten, kleuren en lettertypes periodiek uit te proberen. Vanzelfsprekend geldt dit ook voor de tekst die in de buttons getoond wordt.
Belangrijkste tip om een responsive website te maken:
Probeer u te verplaatsen in de mobiele bezoeker. Hebt u uw website al bekeken op uw mobiel? Wordt alles correct getoond? Kunt u makkelijk navigeren? Via Google Analytics kunt u zien hoeveel mobiele bezoekers uw website dagelijks aantrekt.

Door de bezoekersstatistieken van uw website te analyseren kunt u er achter komen welke pagina’s belangrijk zijn voor uw mobiele bezoekers. Ook kunt u zien op welke pagina’s de mobiele bezoekers afhaken. Met deze resultaten kunt u uw responsive website (verder) optimaliseren.

Wilt u weten of uw responsive website gebruiksvriendelijk is voor uw bezoekers? Studio Internet Marketing kan u snel informeren of er verbeterpunten zijn. U kunt ons bereiken via t. 033 – 737 01 00 of gebruik onderstaand contactformulier.

Mijn profiel

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties