Is 2.326 keer bekeken

Social media – het werkt gewoon niet voor mij

Je hebt overal profielen aangemaakt: LinkedIn, Twitter, je hebt een zakelijke Facebookpagina en zelfs een Pinterest account. Want ergens heb je gehoord of gelezen dat social media voor je zou kunnen werken. Maar die klanten komen niet. In ieder geval niet via social media. En je bent wel veel tijd kwijt met het bijhouden van die profielen. Wat te doen?

De oplossing: Maak een plan. Ik weet het, dat kost even tijd, maar het levert je focus en efficiency op. En dat is wat je wilt toch?

Wat staat er in je plan? Allereerst deze drie punten:

  1. Je doel. Wat wil je bereiken met de inzet van social media? En kom nu niet aan met “meer klanten, meer naamsbekendheid, meer omzet”. Natuurlijk wil je dat. Maar kun je nauwkeuriger zijn? Bijvoorbeeld “ik wil dat ondernemers in de zakelijke dienstverlening  in de regio Ede als eerste aan mij denken als ze moeite hebben met hun timemanagement”. Kijk, dat is tenminste een doel waar je naartoe kunt werken. Wat is jouw doel?
  2. Je doelgroep. Uit bovenstaand voorbeeld is duidelijk wie de doelgroep is: ondernemers in de zakelijke dienstverlening. O, wacht, misschien is dat doel nog aan de vage kant. Wat is die zakelijke dienstverlening dan? Zijn dat ook loodgieters, of alleen accountants en advocaten? Omschrijf je doelgroep zo concreet mogelijk. Denk aan man/vrouw, specifieke branche, regio.
  3. Je boodschap. Wat moet er bij je doelgroep tussen de oren komen? Welk probleem los je voor je doelgroep op? Waar hebben ze last van?

Zo, dit levert al veel meer focus op! Zo kun je zelf veel gemakkelijker statusupdates en tweets bedenken die voor jouw doelgroep van toepassing zijn. En wordt de kans groter dat je doelgroep je gaat herkennen als specialist in je vakgebied. Meer tips daarover in mijn artikel van februari op www.mijn-zzper.nl

Martine Floor-Bron helpt met haar bedrijf MBee Communicatie en Advies | MBee Professional Organizing ondernemers meer focus aan te brengen in hun marketing, communicatie en tijd. Zodat ze meer tijd en energie overhouden om aan hun klanten te besteden.

 

social-media-tecnieken

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties