Is 1.255 keer bekeken

Vergeten management informatie

“Esther, als jij je ergens zorgen over maakt dan luister ik extra goed, want jij zegt nooit zo maar iets”. Wel een mooi compliment om te krijgen van de directeur van een groot organisatie adviesbureau. En waar.
In elke werkomgeving zitten mensen met antennes die net fijngevoeliger zijn dan de meesten en die signalen oppakken die anderen (nog) over het hoofd zien.
Vaak is het niet direct hard te maken, maar als je doorvraagt merk je dat de boodschap is ontstaan door allerlei kleine signalen die zijn bij elkaar optellen.
Alsof ze de onderstroom in de organisatie kunnen lezen en soms in de toekomst kijken.

Zijn deze mensen belangrijk voor hun management?
Jazeker! Hun ervaringen en signalen zijn bouwstenen die net zo waardevol zijn als de cijfers, marktbewegingen en gestelde doelen. Alles tezamen geeft dit het management een compleet plaatje om vandaaruit aanpassingen te doen die passen bij wat er speelt in de volle breedte.

Hoe herken je deze medewerker?
– ze stellen andere vragen, soms lastige vragen
– ze durven zaken te benoemen die andere liever vermijden
– ze spreken vaker in ‘wij’
– ze spreken neutraal en bekijken zaken vanuit meerder gezichtspunten
– ze gebruiken hun gevoel naast de feiten. Dat kan je terug horen in de gebruikte woorden

Kortom: de slimme manager haalt ook bij deze medewerkers zijn managementinformatie.

Esther van der Valk

Mijn profiel

Klik hier om een reactie achter te laten 0 reacties